З 1 жовтня «Укрзалізниця» підвищила ставки оренди зерновозів-хоперів, що одразу впливає на логістичну складову собівартості зернових культур. Нові тарифи діють для як державного, так і приватного парку вагонів, і вже змінюють економіку експорту пшениці, кукурудзи та ячменю.

Нові ставки оренди

За офіційними даними УЗ, середня ставка оренди вагонів-хоперів підвищилася з 1200 грн/добу до 1450–1550 грн/добу залежно від напрямку перевезення. Це перше масштабне коригування тарифів із весни 2024 року.

Найбільше подорожчання зафіксовано для маршрутів до прикордонних переходів і портів Дунаю, де спостерігається дефіцит рухомого складу.

Як це вплине на логістику

  1. Експорт через західні переходи. Через зростання орендної ставки перевізники очікують збільшення фрахту на 60–80 грн/т у середньому.
  2. Дунайський напрямок. Високий попит на перевезення до портів Ізмаїла та Рені зумовлює черги, що подовжує оборот вагонів і підвищує витрати на 5–7%.
  3. Внутрішні поставки. Для елеваторів центральних областей додаткове навантаження становитиме близько 25–30 грн/т.

Фрахт і собівартість перевезень

Підвищення ставок оренди збільшує логістичну собівартість зернових на 3–5%, що особливо відчутно для експортерів із довгими маршрутами. У поєднанні з високими цінами на дизпаливо (55–56 грн/л) сумарне зростання витрат може сягнути 150–200 грн/т.

За оцінками аналітиків «АПК-Інформ», при експорті кукурудзи через дунайські порти нові тарифи піднімуть кінцеву ціну доставки до рівня 1300–1350 грн/т.

Ризики подальшого зростання тарифів

Укрзалізниця анонсувала можливість чергового перегляду тарифної політики в листопаді, якщо інфляційний тиск і витрати на паливо продовжать зростати. Паралельно обговорюється перехід на гнучку модель оренди — залежно від попиту на певні напрямки.

Як перерахувати логістичну собівартість

Аграріям і трейдерам варто переглянути структуру витрат із урахуванням:

  • нової ставки оренди хопера;
  • середньої тривалості обороту (у днях);
  • витрат на фрахт, маневрові роботи, зберігання та страхування;
  • потенційних затримок через погодні чи інфраструктурні обмеження.

Проста формула розрахунку:

Логістична собівартість = (Оренда × Оборот) + Фрахт + Пальне + Зберігання + Страхування.

Висновок

Підвищення орендних ставок від «Укрзалізниці» створює додатковий тиск на собівартість українського експорту. Для мінімізації втрат трейдерам варто оптимізувати маршрути, скорочувати оборот вагонів і розглядати довгострокові контракти з фіксованими ставками, щоб уникнути сезонних коливань.